Liefdevolle vriendelijkheid

Inleiding

Jezelf de liefde gunnen die je zo gemakkelijk aan anderen geeft. Waarom is dit toch zo lastig?

Naar jezelf toe ben je al snel vele malen kritischer, vergelijk je jezelf met anderen en pas je je aan om toch maar niet al te zeer anders te zijn dan deze anderen. 

Begrijp me niet verkeerd, er is niets mis met kritisch zijn, maar dan wel als het opbouwend is én met compassie.

Met dit doel heb ik deze training ontwikkeld. Het is een handvat om jou te helpen op een liefdevolle en vriendelijke manier naar jezelf te kijken. Bijkomend voordeel van deze manier van kijken is dat je ook onbewuste patronen en overtuigingen helderder ziet. Het is een ontdekkingsreis, een reis bij jou naar binnen om jouw eigen innerlijk te verkennen. 

Dit voelt in het begin wellicht onwennig, maar je zult zien hoeveel je -onbewust- herkent en ook hoe prettig het is om de band met jezelf, met wie jij in wezen bent, te vernieuwen en te verstevigen.

Naarmate je meer van jezelf op deze reis ontdekt, groei je. Je voelt je krachtiger en zekerder door je toegenomen zelfvertrouwen. Gewoon door te zijn. Door te zijn wie jij bent met een waanzinnig groot hallo van jou aan jezelf.

liefdevolle vriendelijkheid
  • Zorg ervoor dat je ongestoord de oefeningen kunt doen. Zijn er andere mensen bij je in de buurt, vraag hen jou even met rust te laten. De visualisaties duren over het algemeen tussen de 12 en 15 minuten. Gun en geef jezelf in ieder geval dezelfde tijd erna om dat wat je gezien hebt te verwerken.
  • Zet je telefoon op stil.
  • Drink voor je gaat mediteren/visualiseren een glaasje water.
  • Het is prettig om dat wat je in de visualisaties hebt gezien op papier vast te leggen: in een tekening, in kleuren of met woorden, wat voor jou goed voelt. Soms geef ik dit ook expliciet aan bij de visualisatie. Maar ook als ik het niet aangeef: het helpt je enorm om je inzichten, bewust én onbewust, op deze manier te laten bezinken.
  • Leg daarom alvast pen/kleurpotloden/-stiften en papier klaar. Dit kan een los vel zijn of een boekje dat je speciaal voor deze training gebruikt. 
  • Gebruik het liefst blanco papier. Ook als je alleen maar denkt te zullen gaan schrijven. Lijntjes kunnen je onbewust sturen. Op een blanco vel geef je jouw intuïtie alle vrijheid.
  • Heb je het gevoel dat de visualisatie te snel gaat? Pauzeer dan de opname.
  • Zie je niets tijdens de visualisatie? Wanhoop niet. Weet dat je onbewuste precies dat eruit haalt wat nodig is voor jou. De een is meer visueel ingesteld dan de ander. Wellicht voel of ruik jij meer. Hou al je zintuigen open. 

Succes en veel plezier!

Hartelijke groet, Nicole