Liefdevolle vriendelijkheid – les 1

Tijd voor jou - omarm jezelf

Als je tijd voor jezelf neemt ben je alleen. Niemand meer en niemand minder. Alleen jij. Dit kan, zeker in het begin, best confronterend zijn en veel gedachten, meningen en overtuigingen oproepen.

Door je even terug te trekken, neem je de tijd om ervaringen te verwerken. Hoe vaker je dit doet, hoe meer je eraan went om je grenzen duidelijk(er) af te bakenen. Andere mensen kunnen je afleiden, hoe lief bedoeld ook.

En dit levert het je o.a. op: 

  • Focus, concentratie en daardoor verhoogde productiviteit
  • Tevredenheid
  • Gevoel van onafhankelijkheid en persoonlijke integriteit
  • Energie

Hoe vaak je het nodig hebt om alleen te zijn, verschilt van persoon tot persoon. De een is gevoeliger dan de ander. Maar of je nu hoog gevoelig (HSP) bent of niet, uiteindelijk heeft iedereen baat bij regelmatige momenten van alleen zijn.

Je regelmatig bewust losmaken van alle prikkels en impulsen van je dagelijkse leven helpt je te ontladen én op te laden, zodat je steeds genoeg energie hebt voor alle uitdagingen die op je pad komen.

liefdevol alleen

Stilte

Om de verbinding met jezelf echt goed te kunnen maken, is naast alleen zijn ook stilte erg belangrijk. Stilte om je heen en stilte in jezelf. Deze stilte vind je door bijvoorbeeld te mediteren, een (bos)wandeling te maken of tijdens een yoga-oefening.

Natuurlijk zijn er dan altijd wel geluiden om je heen: fluitende vogels, mensen op straat of in het bos, langsrijdende auto's etc. Deze geluiden kunnen je afleiden. Daar is niets mis mee. Zolang je maar niet boos wordt op jezelf, de afleiding (en jezelf) een hallo geeft en terugkeert naar jezelf en de stilte in jou.

De stilte in jezelf opzoeken betekent een diep contact met jezelf maken. Een diep en puur contact met jouw wezen en je innerlijk weten. Dit contact zijn wij in de drukke, veeleisende maatschappij waarin wij leven, niet meer echt gewend.

Zo nam ik onlangs in een sauna deel aan een Rasul-behandeling. In een kleine groep, zo'n 10 man, zaten wij in een stoomcabine, waar wij achtereenvolgens een scrub, een pakking en een verkoelend drankje kregen. Op de achtergrond klonk, ter ontspanning, Balinese muziek en werd een verhaal verteld over een ritueel in een Balinese tempel.

Vooraf vroeg onze begeleider ons nadrukkelijk om stil te zijn zodat iedereen het meeste uit de behandeling kon halen.

Stil zijn, jezelf afsluiten van de omgeving en je openen voor jezelf. En dat terwijl je je in een groep bevindt. Best ongemakkelijk.

Te ongemakkelijk, bleek. Een aantal kon er overduidelijk niet tegen en al snel haalden zij hun overlevingsmechanisme 'humor' tevoorschijn: grapjes maken als schild om je ongemakkelijkheid te verbergen. Een schild dat zowel naar binnen als naar buiten werkt. En dat echte verbinding staalhard in de weg staat.

Gedachten en overtuigingen

Zoals ik al aan het begin opmerkte, roepen deze momenten van alleen in stilte zijn ook vele gedachten en overtuigingen op. Gedachten als:

  • Je boodschappenlijst
  • Iemand die je wilt bellen
  • Boek dat je wilt lezen
  • Film die je wilt zien
  • Een was die je nog moet draaien/ophangen/strijken

En overtuigingen zoals deze:

  • Terwijl je deze tijd aan jezelf besteedt, zou je zoveel nuttigs kunnen doen
  • Mediteren, yoga, tijd voor jezelf - pff, arbeid adelt, dus aan de slag!
  • Anderen hebben jouw tijd en aandacht nu meer nodig dan jijzelf

Aan dit soort overtuigingen (en nog vele andere) besteed ik meer aandacht in les 4 - je innerlijke criticus. De focus in deze les ligt op hoe in het algemeen met dit soort gedachten en de stilte in jou om te gaan. 

Ik heb voor jou een visualisatie opgenomen waarin ik je leer hoe je op eenvoudige wijze de bron van je gedachten, je ratio, stiller kunt zetten en hoe je de gedachten die toch bij je opkomen op een vriendelijke wijze van je af kunt zetten.

Op deze manier omgaan met je gedachten en stiltes kan wennen zijn. Geef en gun jezelf de tijd! Het klinkt als een cliché, maar lopen en praten leerde je ook niet in 1 dag. Om maar niet te spreken van het vakgebied waarin jij nu excelleert.

Neem de tijd om je deze manier van aandacht voor jezelf eigen te maken. Bouw het rustig op en complimenteer jezelf voor elke stap die je zet. 

  • Zorg dat je ongestoord de les kunt doen. Zijn er andere mensen bij je in de buurt, vraag hen jou even met rust te laten. De visualisaties duren over het algemeen tussen de 12 en 15 minuten. Gun en geef jezelf in ieder geval dezelfde tijd erna (dus nog een kwartier) om dat wat je gezien hebt en je inzichten te verwerken.
  • Zet je telefoon op stil.
  • Drink voor je gaat mediteren/visualiseren een glaasje water.
  • Leg alvast pen/kleurpotloden/-stiften en papier klaar. Dit kan een los vel zijn of een boekje dat je speciaal voor deze training gebruikt. 
  • Het is prettig om dat wat je in de visualisaties hebt gezien op papier vast te leggen: in een tekening, in kleuren of met woorden, wat voor jou goed voelt. Soms geef ik dit ook aan bij de visualisatie. Maar ook als ik het niet aangeef: het helpt je enorm om je inzichten, bewust én onbewust, op deze manier te laten bezinken.
  • Gebruik het liefst blanco papier. Ook als je alleen maar denkt te zullen gaan schrijven. Lijntjes kunnen je onbewust sturen. Op een blanco vel geef je jouw intuïtie alle vrijheid.
  • Heb je het gevoel dat de visualisatie te snel gaat? Pauzeer dan de opname.
  • Zie je niets tijdens de visualisatie? Wanhoop niet! Weet dat je onbewuste precies dat eruit haalt wat nodig is voor jou. De een is meer visueel ingesteld dan de ander. Wellicht voel of ruik jij meer. Hou al je zintuigen open.