Liefdevolle vriendelijkheid – les 2

Hallo

De ondertitel van deze training is: een hallo aan jezelf. We zijn heel erg gewend om een hallo te geven. Aan anderen wel te verstaan. Je begroet de mensen die je tegenkomt: thuis, op je werk, op straat, als je ergens op bezoek gaat... 

Dit hallo kan oppervlakkig ("Hoi!") of in diepe verbinding zijn, rechtstreeks vanuit je hart. Zelf versterk ik dit diepere hallo met een knuffel.

Het hallo aan jezelf is in wezen hetzelfde, je begroet en omarmt jezelf. Even eerlijk, hoe vaak doe jij dit?

Als ik voor jou antwoord "Niet zo vaak, zelden eigenlijk wel", zit ik er dan ver naast?

Jezelf de liefde gunnen en geven die je zo gemakkelijk aan anderen geeft, dat doen we niet vaak. Terwijl jij toch echt even belangrijk bent als die ander. 

je bent het waard!

Liefde voor jezelf, liefde voor anderen, de bron van deze liefde is je hartchakra. Hoe verder je jouw hart opent, hoe dieper de vriendschap.

De vriendschap met jezelf richt zich op je lichaam, je hart en je geest. Met deze drie-eenheid op lijn kan al het moois wat in jou zit vrijelijk stromen. In eerste instantie naar jezelf, daarna natuurlijk ook naar eenieder met wie jij je wilt verbinden.

Hoe sterker deze verbinding en vriendschap met je hart, en zo ook met lichaam en geest, hoe sterker jij je zult voelen.

Oefening

In de visualisatie van deze les begroet je eerst uitgebreid je lichaam waarna ik je meeneem naar je hartchakra. Ik leer je hoe je dit chakra op een prettige manier visueel kunt maken en hoe je, heel vriendelijk met een hartverwarmend hallo, jouw hartchakra zo kunt inrichten als jij dit wilt.

Check voor je de visualisatie start nog even de algemene tips onderaan de pagina.

2.a - Visualisatie hallo lichaam en hartchakra

2.b - tekening

Maak een tekening van wat je hebt gezien. Je kunt ook opschrijven wat je hebt gezien en ervaren. Geef je intuïtie zoveel mogelijk ruimte: denk niet na, je handen worden door je onbewuste gestuurd.

  • Zorg dat je ongestoord de les kunt doen. Zijn er andere mensen bij je in de buurt, vraag hen jou even met rust te laten. De visualisaties duren over het algemeen tussen de 12 en 15 minuten. Gun en geef jezelf dezelfde tijd erna (dus nog een kwartier) om dat wat je gezien hebt en je inzichten te verwerken.
  • Zet je telefoon op stil.
  • Drink voor je gaat mediteren/visualiseren een glaasje water.
  • Het is prettig om dat wat je in de visualisaties hebt gezien op papier vast te leggen: in een tekening, in kleuren of met woorden, wat voor jou goed voelt. Soms geef ik dit ook aan bij de visualisatie. Maar ook als ik het niet aangeef: het helpt je enorm om je inzichten, bewust én onbewust, op deze manier te laten bezinken.
  • Leg alvast pen/kleurpotloden/-stiften en papier klaar. Dit kan een los vel zijn of een boekje dat je speciaal voor deze training gebruikt.
  • Gebruik het liefst blanco papier. Ook als je alleen maar denkt te zullen gaan schrijven. Lijntjes kunnen je onbewust sturen. Op een blanco vel geef je jouw intuïtie alle vrijheid.
  • Heb je het gevoel dat de visualisatie te snel gaat? Pauzeer dan de opname.
  • Zie je niets tijdens de visualisatie? Wanhoop niet! Weet dat je onbewuste precies dat eruit haalt wat nodig is voor jou. De een is meer visueel ingesteld dan de ander. Wellicht voel of ruik jij meer. Hou al je zintuigen open.