Liefdevolle vriendelijkheid – les 4

Je innerlijke criticus

Stel, je kijkt in de spiegel. Je ziet je spiegelbeeld en dan hoor je een stem. “Mijn haar zit slecht vandaag”, “Wat ben ik bleek”, “Die jurk is zo oud, die kan ik toch echt niet meer aan”, “Ik ben te dik” of “Mijn neus is te groot” enzovoort, enzovoort.

Of stel dat je iets van plan bent en zo’n zelfde stem zegt dat je dat niet gaat lukken, dat je niet de juiste kennis of vaardigheden hebt of dat je het gewoonweg niet durft.

Dit is de stem van je innerlijke criticus. Je mag haar gerust ook je innerlijke heks of innerlijk kreng noemen. Want dat is ze namelijk, een kreng. Niets meer en niets minder.

Kritiek kan goed zijn. Dat is de opbouwende variant, die jou scherp houdt. Maar deze stem heeft die intentie niet. Ze wil je tegenhouden. Vanuit een angst. Onbewust of bewust, er zit iets van een angst die deze kritische stem aanzwengelt om jou tegen te houden. Om te voorkomen dat jij je bezeert, gekwetst wordt, dat je een fout maakt of om welke andere reden dan ook. De intentie is goed, dat absoluut. De manier waarop, tja, dat heeft wel enige verbetering nodig.

innerlijk kreng

Deze innerlijke stem komt in vele verschillende gedaantes. Bijvoorbeeld:

  • De afwijzer: “ik ben dit niet waard”;
  • De perfectionist: het moet en kan altijd beter/groter/harder/langer etc.;
  • De vergelijker: anderen doen het beter/mooier/sneller etc. dan jij;
  • De helper: anderen hebben jou nodig/iemand moet toch de verantwoordelijkheid op zich nemen;
  • De uitsteller: "als ik dit heb gedaan, dan ben ik gelukkig"; "ik moet eerst …, want dan pas…";
  • De vredesstichter: niemand mag zich bezwaard voelen of niet gezien, of gekwetst etc.;
  • De doener: altijd maar doorgaan, nooit een moment rust voor jezelf, je bent je eigen slavendrijver.

De grote vraag is nu: wat kan je doen op het moment dat deze stem in je oor staat te schreeuwen en zo alle andere geluiden overstemt?

Het enige wat echt werkt om jouw innerlijke criticus stil te krijgen is liefde. Iets specifieker:  jouw liefde. Ze staat heel hard te schreeuwen omdat ze gezien wil worden, ze wil jouw aandacht. Die ga je dus ook geven: liefdevolle aandacht.

Door haar jouw liefde te geven, zeg je: “Ik zie je, ik zie dat je pijn hebt en dat je bang bent. Ik zie je.” Heel respectvol, vanuit hetzelfde hallo dat je aan jezelf hebt leren geven in de eerste les, geef je jouw innerlijke kreng een liefdevol hallo. Een knuffel waaruit jouw waardering voor haar blijkt. Een knuffel die het harde schreeuwen doet verstillen.

Net als dat je een huilende baby troost, neem je haar in je armen met een warm en liefdevol "Hallo".

liefdevol hallo

Vanuit dit hallo kun je het gesprek met haar aangaan (geef haar, zo je wilt, een naam) “Hé hallo [Snibbige Sandra / Excuus Truus etc.], wat is er? Waar maak je je zorgen om? Ik wil je helpen, vertel mij wat er aan de hand is.” Zie haar, hoor wat ze te zeggen heeft en erken haar gevoelens.

Sla een arm om haar schouders en geef haar een knuffel. Net als een klein kind dat gevallen is en nu een pijnlijke knie heeft: zij heeft behoefte aan troost, warmte en geborgenheid. Ze wil dat jij ziet dat ze pijn heeft en dat ze daarom ook echt wel even mag huilen. Zodra dat kleine kind die aandacht krijgt, stopt het met huilen. Dit geldt ook voor jouw innerlijke kreng. Geef haar het weten dat haar pijn gezien wordt, vanuit liefde, warmte en geborgenheid, en het schreeuwen stopt.

Vervolgens kun je haar pijnlijke kreten en kritiek vervangen door opbouwende opmerkingen.

Zo'n opbouwende opmerking werkt het best als deze in de tegenwoordige tijd staat en positief geformuleerd is (je brein registreert geen ontkenningen!). Dus: “Ik ben dit waard” en “Ik ben mooi” i.p.v. “Ik word dit waard” en “Ik zal mooi zijn”, of “Ik kies ervoor kleine stapjes te zetten” en “Ik ben aardig voor mijzelf” i.p.v. “Ik zet geen grote stappen meer” en “Ik bekritiseer mijzelf niet langer”.

Wat ook heel sterk helpt, is jezelf in de derde persoon toespreken, bijvoorbeeld als je voor de spiegel staat. “Lieve [hier jouw naam], je bent sterk, je kunt dit!”. 


liefdevolle vriendelijkheid

En ja, dit vereist moed en respect om op deze manier met jouw innerlijke criticus in gesprek te gaan. Elke keer dat je merkt dat de moed je in de schoenen zakt, geef jezelf met een heel warm hallo een waanzinnig compliment. Elke stap, hoe klein ook, is er één!

Ter voorbereiding van dit gesprek is het handig om je energie te stromen en een goed contact met jezelf in ontspanning te maken. Hiervoor heb ik een meditatie voor je opgenomen.

Het gesprek met je innerlijke kreng(en) kan best pittig en confronterend zijn. Neem hier de tijd voor. Zeker als ze al lang bij je is, zal ze het best moeilijk vinden om haar kijk op de wereld aan te passen en meer in lijn te zetten met waar jij echt behoefte aan hebt. Heb ook hier een hallo voor. Elke stap is er een! 

Heb je nog wat externe support nodig? Aarzel niet contact met mij op te nemen: bel/WhatsApp me op nummer 0647 820 313 of stuur een mail naar nicole@klipenklaarcoaching.nl

  • Zorg dat je ongestoord de les kunt doen. Zijn er andere mensen bij je in de buurt, vraag hen jou even met rust te laten. De visualisaties duren over het algemeen tussen de 12 en 15 minuten. Gun en geef jezelf in ieder geval dezelfde tijd erna (dus nog een kwartier) om dat wat je gezien hebt en je inzichten te verwerken.
  • Zet je telefoon op stil.
  • Drink voor je gaat mediteren/visualiseren een glaasje water.
  • Het is prettig om dat wat je in de visualisaties hebt gezien op papier vast te leggen: in een tekening, in kleuren of met woorden, wat voor jou goed voelt. Soms geef ik dit ook aan bij de visualisatie. Maar ook als ik het niet aangeef: het helpt je enorm om je inzichten, bewust én onbewust, op deze manier te laten bezinken.
  • Leg alvast pen/kleurpotloden/-stiften en papier klaar. Dit kan een los vel zijn of een boekje dat je speciaal voor deze training gebruikt. 
  • Gebruik het liefst blanco papier. Ook als je alleen maar denkt te zullen gaan schrijven. Lijntjes kunnen je onbewust sturen. Op een blanco vel geef je jouw intuïtie alle vrijheid.
  • Heb je het gevoel dat de visualisatie te snel gaat? Pauzeer dan de opname.
  • Zie je niets tijdens de visualisatie? Wanhoop niet! Weet dat je onbewuste precies dat eruit haalt wat nodig is voor jou. De een is meer visueel ingesteld dan de ander. Wellicht voel of ruik jij meer. Hou al je zintuigen open.