Liefdevolle vriendelijkheid – les 5

Emoties

Hoe ga jij om met emoties die het stempel ‘negatief’ hebben? Bijvoorbeeld frustratie, ergernis, woede, angst of jaloezie.

Stel een goede vriendin heeft promotie gemaakt en ook een flinke salarisverhoging gekregen. Jij voelt een krachtige steek van jaloezie dwars door je heen schieten. 

Wat doe je?

Word je boos op jezelf omdat je jaloers bent? Waarna je er vervolgens enorm van baalt dat je boos wordt en ook nog eens jaloers bent? Of dat je je schaamt voor je jaloerse gevoelens en gedachten? Want dat hoort toch niet, je moet toch gewoon blij zijn voor haar. 

Herken je de stem van je innerlijke kreng? Je geeft jezelf de schuld van je jaloerse reactie en schaamt je daar vervolgens voor. Pijnlijk en helemaal niet vriendelijk naar jezelf toe.

Je kunt de emotie natuurlijk ook gelijk al aan de kant schuiven: die is negatief, je mag die niet hebben, dus negeren die hap. Hier heb ik het al eerder over gehad in de les over omgaan met je innerlijke criticus. De emotie is er wel degelijk. Door deze te negeren, heb je haar in een star hoekje geduwd. Een hoekje waar zij helemaal niet wil zitten en daarom ook van alles gaat proberen om daaruit te komen. Met als gevolg dat de kracht van de emotie toeneemt. Je jaloezie laait weer op. Of je schuldgevoel. Echt niet vriendelijk naar jezelf toe.

emoties

Waar ik het nu, in deze les, met je over wil hebben de basishouding ten opzichte van deze emoties.
Emoties zoals jaloezie en boosheid staan te boek als iets slechts, het zijn negatieve emoties. Ze zitten allemaal in het hoekje 'Die hoor je niet te hebben en als je eraan toegeeft ben je niet goed bezig'. 

Maar net als dat je innerlijke kreng een boodschap voor je heeft, geeft deze ‘negatieve’ emotie een signaal af: "Hé, er klopt iets niet". Het is een ware ‘wake-up-call’: "Word wakker, er is iets wat jij veranderd wilt hebben!"

Iets of iemand, in het voorbeeld hierboven jouw vriendin met de promotie en loonsverhoging, triggert namelijk iets bij jou. En dat is belangrijk! Daar zit een boodschap voor jou. De emotie wil iets wezenlijks zeggen over jou en waar jij mee bezig bent of waar jij staat.

In plaats van je jaloezie op de ander te richten of boos op jezelf te zijn omdat je jaloers bent, kun je deze emotie op een compleet andere manier benaderen: dank de emotie voor het signaal, erken je eigen emotie ("Hé hallo [vul in emotie]!") en onderzoek waar deze vandaan komt. Om nog maar even bij het voorbeeld te blijven:

Oké, je bent jaloers. Is dat omdat je niet blij bent met je baan? Of vind je misschien dat je te weinig verdient? Of is er nog iets anders wat hier speelt?

Wat het ook is, onderzoek het en ga ermee aan de slag en gebruik ook de kracht van de emotie om bij jouzelf de verandering in gang te zetten die je voor ogen hebt.   

Die emotie is helemaal niet negatief, het is een prachtig teken om een nieuwe stap in je ontwikkeling te zetten!

Wat ik je, voor we naar de oefening van vandaag gaan, nog wil meegeven is deze gedachte: stel dat je alleen maar ontzettend blij en gelukkig bent. Je hebt geen zorgen, lang leve het leven, het is een groot luilekkerland.

Klinkt in eerste instantie wel lekker, toch? Maar, zou er uiteindelijk nog wel iets gebeuren? Zou er iets ontwikkeld worden? Zou bijvoorbeeld de auto ontworpen zijn? Ik denk het niet, want we waren toch gewoon gelukkig met paard en wagen? Als we die al hadden, want waarom zou je verder weg willen dan je kunt lopen? ...

Deze zogenaamde negatieve emoties zijn dus een prachtige stimulans voor jou om jezelf te ontwikkelen, zodat je steeds meer in lijn bent met wie jij in wezen bent. Wees er dus blij mee en geef het een heel liefdevol hallo.

Om je hiermee te helpen, heb ik twee visualisaties voor je opgenomen. In de eerste verstevig je jouw zelfvertrouwen, waarna je, vanuit dit vertrouwen, een emotie kunt gaan onderzoeken.

5.a - Visualisatie vertrouwen in en op jezelf

5.b - onderzoek een emotie

Kies de emotie waarnaar je nu wilt kijken wat deze voor achterliggende boodschap heeft voor jou en start de visualisatie. Neem de tijd voor dit onderzoek. 

Omgaan met emoties, zeker de emoties die te boek staan als negatief, kan heel veel gedachten en overtuigingen oproepen, zowel tijdens als na de visualisatie. Deze overtuigingen kunnen best hardnekkig zijn en wellicht niet (gelijk) aan de kant willen (in bootje op een wolk) en hinderen jou dan in jouw zelfonderzoek. 

Als deze overtuiging (of wat het ook is) heel erg aanwezig blijft, zet dan de visualisatie stil en focus je op de overtuiging: geef haar een hallo, creëer een scherm op een prettige afstand van je en onderzoek het, precies zoals je in de andere visualisaties hebt geleerd.

Kom je er toch niet uit? Geen paniek. Neem contact met mij op via mail (nicole@klipenklaarcoaching.nl) of bel/WhatsApp me (0647 820 313), dan bekijken wij samen hoe jij hier verder mee kunt.

Dit is het einde van de training Liefdevolle vriendelijkheid - een groot hallo aan jezelf. Mega-compliment aan jezelf dat je tot hier bent gekomen!!!!

Ik hoop ook dat het je goed bevallen is om zo lekker met jezelf bezig te zijn. Ondanks (of misschien wel juist door...) de best pittige lessen over je innerlijke criticus en je emoties.

Voor mij horen deze lessen helemaal in het grote hallo aan jezelf. Juist door naar je kritische stem te luisteren en ook je emoties een plek te geven, maak je meer en meer ruimte voor jezelf, voor wie jij in wezen bent. Deze ruimte zorgt ervoor dat je steeds meer vertrouwen in jezelf krijgt, dat je het naar je zin hebt met jezelf en zo met opgeheven hoofd elke nieuwe uitdaging aangaat.

Neem jouw plek in, jij bent even belangrijk als ieder ander!

Liefdevol hallo - neem je plek in

Hartelijke groet, Nicole

  • Zorg dat je ongestoord de les kunt doen. Zijn er andere mensen bij je in de buurt, vraag hen jou even met rust te laten. De visualisaties duren over het algemeen tussen de 12 en 15 minuten. Gun en geef jezelf in ieder geval dezelfde tijd erna (dus nog een kwartier) om dat wat je gezien hebt en je inzichten te verwerken.
  • Zet je telefoon op stil.
  • Drink voor je gaat mediteren/visualiseren een glaasje water.
  • Het is prettig om dat wat je in de visualisaties hebt gezien op papier vast te leggen: in een tekening, in kleuren of met woorden, wat voor jou goed voelt. Soms geef ik dit ook aan bij de visualisatie. Maar ook als ik het niet aangeef: het helpt je enorm om je inzichten, bewust én onbewust, op deze manier te laten bezinken.
  • Leg alvast pen/kleurpotloden/-stiften en papier klaar. Dit kan een los vel zijn of een boekje dat je speciaal voor deze training gebruikt. 
  • Gebruik het liefst blanco papier. Ook als je alleen maar denkt te zullen gaan schrijven. Lijntjes kunnen je onbewust sturen. Op een blanco vel geef je jouw intuïtie alle vrijheid.
  • Heb je het gevoel dat de visualisatie te snel gaat? Pauzeer dan de opname.
  • Zie je niets tijdens de visualisatie? Wanhoop niet! Weet dat je onbewuste precies dat eruit haalt wat nodig is voor jou. De een is meer visueel ingesteld dan de ander. Wellicht voel of ruik jij meer. Hou al je zintuigen open.